fredag 24 juni 2011

Värme


Jag har upplevt en dröm
Jag bytte ut vinterns vita täcke
mot sol, värme och blommor
Jag lät Atlantens vilda vågor
smeka min kropp.
Jag gick på svarta lavastränder
som masserade mina fötter
Jag lät solvinden rufsa om i mitt hår
Klättrade i röda, grå och svarta berg
ner till en grön lagun
Åkte runt i ett månlandskap
fyllt av lavafloder och kratrar
Jag levde för dagen
Åt gott, drack gott
Jag var med de mina
Detta var paradiset för en frusen själ
Men jag bor i Sverige
Jag måste anpassa mig
till att skrapa isade rutor
och flytta på snö
Jag skulle kunna gå i värmen jämt
Det var så enkelt.

Detta skrev jag i december 1996 då jag firade födelsedag på Lanzarote

2 kommentarer:

  1. Du har en sådan fantastisk sida Gerd o dikterna är delikata...Du ger inspiration och glädje. Kramar Marie Plätthäxan

    SvaraRadera
  2. Marie!
    Åhhh, taaack! Det gläder mig verkligen! Kramar!

    SvaraRadera